Going for growth

Going for growth:
Benut psychologische voordelen door de behoeften van mens en bedrijf te verbinden.

In Going for Growth! schetst Robert M. Tomasko vijf paden naar winst en succes in bedrijven. Dit boek verscheen in 1996 maar is eigenlijk nog steeds actueel.

Going for Growth! is een grote uitdaging voor managers om ervoor te zorgen dat hun bedrijven zich verplichten tot meetbare groei en blijvend succes, zeker in tijden van recessie. Bij een recessie lopen bedrijven het risico ten onder te gaan, tenzij ze tegen de verdrukking in weten te groeien. Groei ontstaat niet (meer) door kostenreductie. Het werken met weinig middelen vinden we al normaal.

Tomasko gaat uit van de eenvoudige veronderstelling dat groei alleen optreedt als mensen groeien. Groei wordt dan een smeermiddel voor veel veranderingsprogramma’s om oude werkwijzen te verlaten. Verandering treedt alleen op als mensen veranderen. Bij groei gaat het louter en alleen om de toekomst. Een gezonde benadering van groei biedt de beste verzekering voor die toekomst. Tomasko beschrijft in detail vijf verschillende paden die ieder groot of klein bedrijf kan bewandelen om een hoger niveau van productiviteit en voorspoed te bereiken.

De vijf paden

  1. Regelbreken: het destabiliseren van een bedrijfstak om nieuwe markten te creëren.
  2. Wedstrijdspelen: uitblinken door te voldoen aan bestaande behoeften in groeiende markten.
  3. Normen stellen: de markt domineren door normen te stellen.
  4. Specialiseren: gedijen in nichemarkten.
  5. Improviseren: van verandering profiteren door te roeien met de riemen die men heeft.

Verbinding mens en bedrijf

Hij maakt duidelijk hoe u deze paden dynamisch kan laten passen bij de specifieke kenmerken van uw bedrijf en medewerkers. Er wordt consequent geprobeerd om psychologisch voordeel te halen uit het verbinden van de materiële noodzaak van bedrijven en de immateriële behoeften van mensen. Mensen willen graag deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf en willen van nature meebouwen aan iets dat hen overleeft. Als die verbindingen lukken bieden zij mensen de kans om persoonlijk te groeien door nieuwe uitdagingen of kansen, om nieuwe relaties te smeden en om nieuwe talenten en vaardigheden te verwerven.

Groeimanagers

Groeimanagers hebben het vermogen met gebeurtenissen om te gaan die niet gelijktijdig plaatsvinden. Zij weten dat men vaak lang moet wachten tussen het in gang zetten van iets en het moment dat de gevolgen daarvan duidelijk worden. De stimulerende ideeën en specifieke paden van Going for Growth! bieden vooruitziende managers unieke mogelijkheden voor individuele groei en groei voor het bedrijf.

Vos~Boven Coaching for growth is sparringpartner voor managers, professionals en ondernemers bij het ontwikkelen van visie, strategie en de uitvoering daarvan.
Groei is daarbij altijd ons uitgangspunt.

By |2018-09-20T14:10:16+00:00september 5th, 2018|Food for Growth|Reacties uitgeschakeld voor Going for growth